Scrada Sync

Wat doet de koppeling?

Via Scrada Sync kunt u de dagontvangsten (als een UBL-bestand), de kasboeken (als een CODA-bestand of MT940-bestand) en de verkoopfacturen (als een UBL-bestand) van uw klanten automatisch op uw computer/server ontvangen. Om Scrada Sync te kunnen gebruiken heeft u een API-sleutel van Scrada nodig.


API-sleutel aanmaken in Scrada

  • Ga naar https://my.scrada.be
  • Selecteer uw partneraccount (heeft u nog geen partneraccount dan kunt u via deze link meer informatie terugvinden hoe u deze kunt aanmaken)
  • Via menu gaat u naar 'Instellingen > API Sleutels'
  • Druk op knop 'Nieuw' om een nieuwe API-sleutel aan te maken
  • Vul een naam in voor de API-sleutel, bijvoorbeeld 'Scrada Sync'. Er kunnen meerdere API-sleutels aangemaakt worden die u ook nog voor andere toepassingen dan enkel Scrada Sync kunt gebruiken
  • Klik op 'Bewaren'


Scrada Sync downloaden & installeren

  • Ga naar https://my.scrada.be
  • Selecteer uw partneraccount
  • Via menu gaat u naar 'Instellingen > Integraties'
  • Druk bij Scrada Sync op knop 'Activeren'
  • Druk vervolgens op de knop 'Download Scrada Sync'
  • Het bestand dat u heeft gedownload, mag u uitvoeren
  • Ziet u volgende melding? Klik op de knop ‘Meer informatie’ en dan op ‘Toch uitvoeren’



  • Klik op de knop 'Ja' als u de melding ‘Wilt u toestaan dat de app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?’ ziet
  • Doorloop vervolgens de installatiewizard door op de knoppen 'Next' en 'Install' te klikken
  • Op het einde klikt u op 'Finish'. Standaard wordt de 'Scrada Sync config' opgestart zodat u Scrada Sync kunt configureren


Configuratie Scrada Sync op uw computer

  • Start Scrada Sync config op:
    • na het uitvoeren van de installatie start deze automatisch op, of
    • klik via het 'Windows Start menu' op ‘Scrada Sync config’ om op te starten


  • Vul volgende gegevens in:
    • API-Key en password: u vindt deze terug in Scrada:
      • Ga naar https://my.scrada.be
      • Selecter uw partneraccount 
      • Via menu gaat u naar 'Instellingen > API Sleutels'
      • Klik naast de API-sleutel die u hebt aangemaakt op de knop 'Bewerken' 
      • Klik op het icoontje naast de API-sleutel en het wachtwoord en kopieer en plak dit in de velden API-key en Password van het ‘Scrada Sync config’-programma
    • File location: dit is de locatie waar Scrada de UBL- en CODA-bestanden mag bewaren. Afhankelijk van de instellingen van Scrada Sync worden deze in een sub directory geplaatst. Meer over de configuratie van de sub directories hieronder.
    • Allow automatic updates: als dit aangevinkt is, wordt Scrada Sync bij een nieuwe versie van Scrada Sync automatisch gedownload en geïnstalleerd. Heeft u dit liever niet dan kunt u het vinkje uitzetten.
  • Na invullen van de API-Key en password kunt op u op de knop 'Verify' klikken om te kijken of de ingevulde waardes juist zijn.
  • Klik op de knop ‘Save’ om de ingevulde gegevens te bewaren


Configuratie Scrada Sync op website Scrada globaal

  • Ga naar https://my.scrada.be
  • Selecteer uw partneraccount
  • Via menu gaat u naar 'Instellingen > Integraties'
  • Klik bij Scrada Sync op knop 'Activeren' of 'Bewerken' 
  • Via het veld ‘Synchronisatie’ kunt u instellen of alle bedrijven moeten doorgestuurd worden via Scrada Sync of enkel geselecteerde bedrijven. Bij geselecteerde bedrijven kunt u kiezen of een nieuw bedrijf standaard ook doorgestuurd wordt of niet
  • U kunt nu instellen in welke subdirectories de bestanden bewaard moeten worden. Via het vraagteken naast het invulveld kunt u zien welke dynamische gegevens u eventueel kunt gebruiken zoals ondernemingsnummer bedrijf, jaar…
    • Gebruikt u Codabox en wilt u de CODA-bestanden in dezelfde map als Codabox plaatsen, maak dan gebruik van het veld 'code' bij de bedrijfsinstellingen van het dossier. Bij 'code' vult u dezelfde code in als het dossier in Codabox heeft. Het veld 'code' van een bedrijf kunt u opnemen in het subdirectory pad door gebruik te maken van het veld {CompanyCode}
  • Na aanpassen klikt u op de knop ‘Bewaren’


Configuratie Scrada Sync op website Scrada dossier niveau

Indien bij de globale configuratie van Scrada Sync via het partneraccount ingesteld staat dat enkel geselecteerde bedrijven mogen doorgestuurd worden, kunt u via volgende procedure de bedrijven selecteren:

  • Ga naar https://my.scrada.be
  • Selecteer het bedrijf dat u wel of niet meer wil synchroniseren via Scrada Sync
  • Via menu gaat u naar 'Instellingen > Integraties'
  • Klik bij Scrada Sync op knop 'Activeren' of 'Bewerken' 
  • Nu kunt u aanvinken welken boeken doorgestuurd moeten worden voor dit dossier via Scrada Sync
  • Na aanpassen klikt u op de knop ‘Bewaren’


Logging Scrada Sync

De logging bekijken van de werking van Scrada Sync kan via:

  • Ga naar https://my.scrada.be
  • Selecteer uw partneraccount 
  • Via menu gaat u naar 'Instellingen > Integraties'
  • Klik bij Scrada Sync op knop 'Logging' 

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren