Factuur aanmaken op basis v kasticket


  • Ga naar 'https://my.scrada.be'
  • Log aan en kies uw bedrijf


U kunt vervolgens op twee manieren een factuur maken:


  1. Via 'Menu/Dashoard': klik op de tegel van het gewenste verkoopdagboek (bijv. V1) op 'Toevoegen'. Dan maakt u een factuur in dat verkoopdagboek. OF
  2. Via 'Menu/Verkoopfactuur/Nieuwe factuur'. U kunt hier ook het gewenste verkoopdagboek aanduiden. 



Volg nadien deze stappen:


  • Hebt u een dagontvangstenboek van Scrada? Dan krijgt u de vraag 'Is de factuur gebaseerd op een kasticket of omzet die al is ingeschreven in het dagontvangstenboek?'. Antwoord 'Ja' op de vraag: 'Is de factuur gebaseerd op een kasticket of omzet die al is ingeschreven in het dagontvangstenboek?'. Zo wordt het bedrag van de factuur automatisch uit de dagomzet gehaald.

  • Kies bij 'Klant informatie' een bestaande klant of maak een nieuwe klant aan. 
  • Kies bij type 'Factuur'.
  • Vul de factuurdatum in. Opgelet: u kunt geen factuur maken vòòr de laatste factuurdatum die u heeft geregistreerd. 
  • Vul eventueel 'verkooporder referentie', 'inkooporder referentie', 'klant referentie' in.
  • Duid aan of de factuur al betaald is of niet.
  • Vul onder de rubriek 'Lijnen' de factuurregels in.
    Bijvoorbeeld: Factuur op basis van kasticket xxx op datum van 14/07/2025. Vul vervolgens het aantal, de prijs en het btw-percentage in voor die regel.
  • Vul, indien nodig, extra informatie toe die ook op de factuur vermeld mag worden.
  • Tot slot kunt u de factuur nakijken door op de knop 'Preview' te klikken. 
  • Wilt u de factuur nog niet onmiddellijk verzenden, klikt u op de knop 'Concept opslaan'. U kunt deze dan aanpassen bij 'Menu/Verkoopfactuur/overzicht' door op de pen te klikken naast de factuur.
  • Om de factuur te verzenden klikt u op de knop 'Factuur afronden'.
    Nu krijgt u het factuurnummer te zien en of de factuur via Peppol of e-mail wordt verstuurd naar de klant. 
  • Klik op de knop 'Factuur aanmaken' om de factuur te verzenden.




Controleren of de factuur uit de dagomzet is gehaald?


  • Ga naar 'Menu/Dashboard' en kies bij het dagontvangstenboek voor 'Historiek'. Daar ziet u dat er een correctie staat ingeschreven van de factuur.  



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren